top of page

Hoe zorg je voor de juiste marketingdoelstellingen?

Bijgewerkt op: 10 apr.



Marketingdoelstellingen bepalen voor jouw bedrijf

Marketing inzetten voor je bedrijf kan soms best lastig zijn. Zo heb je verschillende marketingbureaus die je adviseren op het gebied van strategie. Maar hoe stel je jezelf nu de juiste doelstellingen om te starten met marketing?


Als jij wilt starten met marketing zijn er een aantal stappen belangrijk. In deze blog nemen wij je mee in de marketingstappen en hoe jij ervoor zorgt dat jij de juiste marketingstrategie hanteert.


1. De juiste propositie voor jouw dienst en of product

De propositie bepalen van jouw dienst of product is de basis van je marketing. Hiermee ga je namelijk bepalen wat mensen moeten onthouden van je dienst en of product. Dit wil niet zeggen dat je dienst of product nog niet mag bestaan. Het gaat erom waarom mensen het bij jou moeten kopen.


2. Wat voor type ondernemer ben je?

Als jij marketingdoelstellingen gaat maken voor je onderneming is het van belang om ook goed naar jouzelf als persoon te kijken. Wat voor type ondernemer ben je? Ben je bijvoorbeeld goed in het verkopen van je product of dienst of vind je dit lastig? Als je start met het maken van marketingdoelstellingen is het van belang dat je hiermee rekening houdt. Zo kun jij je bedrijf uiteindelijk schaalbaar maken.


3. Je aanbod bepalen voor je bedrijf

Het aanbod binnen je bedrijf is cruciaal. Hiermee bepaal je immers of jouw bedrijf levensvatbaar is. Als jij jezelf marketingdoelstellingen gaat stellen, is het van belang dat je een combinatie maakt van jouw propositie en het type ondernemer dat je bent. Heb jij bijvoorbeeld een dienst waarbij je zelf veel nodig bent, maar houd je er niet van om op de voorgrond te staan? Dan wordt het allemaal een stukje lastiger. Daag jezelf uit en denk hierbij goed na over het aanbod en bijvoorbeeld ook of je je aanbod in de toekomst ooit wil uitbreiden.


4. Het kiezen van een doelgroep binnen je marketing

Kies jij de juiste doelgroep binnen je marketing? Grote kans dat je bedrijf dan snel succesvol wordt. De juiste doelgroep in je marketingdoelstellingen benoemen, is dan ook van belang. Hierbij kijk je vooral naar wat de doelgroep graag wil zien en van je horen om echt de connectie aan te gaan. Denk hierbij zowel aan het woordgebruik als de visuele beelden. Heb je dit scherp, dan kan je hierin ook makkelijk opschalen.


5. Het businessmodel van je bedrijf

Als je alle bovenstaande elementen duidelijk hebt voor jezelf, dan is het tijd om het te vertalen naar een businessmodel. Hiermee bedoelen we dat je gaat kijken hoe je business uiteindelijk renderend kan draaien. Kijk hierbij ook naar wat je nodig hebt voor de start van je bedrijf, zodat je een duidelijk beeld krijgt van je doelstellingen. Zo zorg je ervoor dat je vanuit rust kunt ondernemen en je zult zien: als je niets nodig hebt, trek je alles aan!


Al deze stappen zullen ervoor zorgen dat je in staat bent je eigen marketing op een strategische manier uit te kunnen voeren of dat je een marketingbureau kunt inschakelen om je hiermee te helpen. Loop jij vast en wil je graag meer weten over hoe je de juiste marketingdoelstelling kunt vaststellen? Bekijk dan onze training.


Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page